چرا باید قیمت L90 افزایش یابد ؟
گر به روند رشد قیمت ها در حداقل سه سال گذشته توجه کنیم و رشد قیمت ها در انواع کالاهای مصرفی و سرمایه ای را در نظر بگیریم ، تقریباً
بدیهی است ، طی این دوره ، هم قیمت مواد اولیه و هم سایر عوامل تأثیر گذار بر قیمت تمام شده محصول
آیا اگر قیمت
ما باید در این خصوص
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بقیه در ادامه مطلب
چرا باید قیمت L90 افزایش یابد ؟
گر به روند رشد قیمت ها در حداقل سه سال گذشته توجه کنیم و رشد قیمت ها در انواع کالاهای مصرفی و سرمایه ای را در نظر بگیریم ، تقریباً
بدیهی است ، طی این دوره ، هم قیمت مواد اولیه و هم سایر عوامل تأثیر گذار بر قیمت تمام شده محصول
آیا اگر قیمت
ما باید در این خصوص
منبع: http://khabarkhodro.com/detail.asp?id=61848
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
جلسه اخیر سازمان گسترش در مورد قیمت تندر بینتیجه ماند
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تعیین قیمتهای جدید تندر 90 حدود دو ماه است که در دستور کار شورای سیاستگذاری صنعت خودرو قرار دارد و تاکنون به نتیجه نرسیده است، این در حالی است که اخیرا" تندر 90 تولیدی برخی شرکتها به قیمتهای بالاتر از قیمتهای قبلی به فروش می رسد.
افزایش قیمت تندر در شرایطی اتفاق افتاد که مسئولان وزارت صنایع بارها بر لزوم ثابت ماندن قیمت این خودرو تأکید کردهاند اما تولیدکنندگان در موضعگیریهای خود به تهدید متوسل شده و اعلام کردهاند در صورت عدم افزایش قیمت تندر، خط تولید آنرا متوقف خواهند کرد.
به این ترتیب خودروسازان و سازمان گسترش به عنوان سهامداران اصلی این بنگاههای تولیدی در یک طرف و وزارت صنایع در طرف مقابل قرار گرفته و نظرهای متفاوتی را در مورد تعیین قیمت تندر 90 اعلام میکنند.
وزیر صنایع نیز در برابر افزایش قیمت فروش تندر از سوی خودروسازان تنها به این موضوع اکتفا کرد که قیمتها نباید خودسرانه افزایش یابد اما تاکنون تصمیم گیری مشخصی در این مورد انجام نشده است.
رحیم اسماعیلی، عضو هیات مدیره سازمان گسترش دراین مورد با تأکید بر لزوم افزایش قیمت تندر 90 به خبرنگار فارس گفت: در صورتیکه قیمت تمام شده تولید تندر به دلیل افزایش نهادهای تولید و دستمزد کارگران بالا رود، چارهای جز افزایش قیمت فروش این خودرو نداریم و به همان میزان باید در بهای فروش تغییر ایجاد شود.
وی تأکید کرد: برای بقای تولید یک محصول، در صورتیکه قیمت تمام شده پایینتر از بهای فروش آن باشد، امکان ادامه تولید وجود ندارد.
از سویی به گفته برخی کارشناسان در تعیین قیمت هر خودرو باید به سبد فروش هر کدام از بنگاههای خودروسازی توجه کرد و فقط سود یا ضرر روی یک محصول را در نظر نگرفت زیرا برآیند فروش محصولات مهم است.
اسماعیلی در این مورد معتقد است: در صورتیکه بازار کشش لازم برای خرید هر خودرو را دارا باشد، بهتر است برای تولید بهینه به همه خودروها توجه شود و هر محصولی قیمت مخصوص خود را داشته باشد.
در همین حال مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه تولید تندر 90 در صورت ثابت ماندن قیمت فروش این خودرو عقلانی نیست گفت: اگر افزایش قیمتی در این مورد نداشته باشیم به تولید یک خودروی جدید در خط تولید تندر اقدام خواهیم کرد.
منوچهر منطقی در مورد ضرر تولید ایران خودرو در برخی محصولات مانند پژو 206 و تندر 90 اظهار داشت: تندر90 با یک ساختار پیش ثبت نام شروع و قرار شد عمل به تعهدات پس از تولید انجام شود که به دلیل طولانی شدن این زمان، تولید با ضرر رو به رو شد.
اما با وجود تأکید منطقی، مدیرعامل ایران خودرو بر لزوم افزایش قیمت تندر 90 و بحثهایی که وی مبنی بر احتمال جایگزینی یک خودروی جدید به جای تندر مطرح کرد، سرایینیا، مدیر فروش ایران خودرو به فارس گفت: قصد توقف تولید تندر 90 را نداریم و در صورت پیشفروش این خودرو به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: نباید با توقف خط تولید تندر 90 به سمت از بین بردن فرصتهای شغلی حرکت کنیم.
سرایی نیا در مورد قیمت پیشنهادی خودروسازان به شورای سیاستگذاری صنعت خودرو برای فروش تندر 90 نیز اظهار داشت: پیشنهاد ما دقیقاً در حد حاشیه سود فروش این خودرو است و خواستار 3 تا 4 درصد سود در این مورد هستیم.
وی در عین حال ضرر تولید 700 هزار تا دو میلیون تومانی را در تولید هر دستگاه تندر 90 تأکید کرد و گفت: برای اجرای مرحله دوم پیشفروش این خودرو منتظر تعیین قیمتهای جدید هستیم.
در همین حال عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است: پیش فروش تندر 90 بدون اعلام قیمت نهایی فروش این خودرو از نظر حقوقی درست نیست.
مهدی صادقی اظهار داشت: فروش تندر 90 به مردم بدون اینکه قیمت نهایی این خودرو اعلام شود روش درستی نیست، هر چند خودروسازان در چارچوب اختیارات خود میتوانند به این شیوه اقدام به فروش کنند و مشتریان نیز در قرارداد خود تبعات چنین خریدی را میپذیرند.
* منطق حکم میکند تولید تندر ادامه یابد
موضوع احتمال توقف تولید تندر درحالی توسط خودروسازان مطرح شده که برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به سرمایه گذاری انجام شده جهت ایجاد خط تولید این خودرو و همچنین بدلیل وقت و هزینهای که توسط دستگاههای مختلف برای نهایی شدن قرارداد تولید این خودرو صرف شد، توقف خط تولید پس از گذشت تنها یکسال از آغاز تولید، کار قابل قبولی نیست.
محسن صالحینیا، مدیرکل ماشینسازی و نیرو محرکه وزارت صنایع در این مورد به فارس در واکنش به بحثهای مطرح شده مبنی بر احتمال توقف خط تولید تندر 90 و تولید یک خودروی جایگزین اظهار داشت: تولید هر خودرو در چارچوب سیاستها و ضوابط وزارت صنایع امکانپذیر است و منطق حکم میکند که تولید تندر 90 با توجه به سرمایهگذاری انجام شده، ادامه یابد.
وی در عین حال گفت: شرکتهای خودروساز تصمیمگیر اصلی تولید یک خودرو هستند و میتوانند در جلسات هیات مدیره خود در این مورد تعیین تکلیف کنند.
وی افزود: تاکنون تصمیمی در مورد قیمتهای جدید تندر 90 اتخاذ نشده و خودروسازان میتوانند در مورد قیمت فروش محصول خود تصمیمگیری کنند.
تعیین قیمت تندر 90 در حالی تاکنون نهایی نشده که این پروژه به عنوان یکی از مهمترین طرحهای صنعتی کشور طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان، صنعتگران و مردم قرار داشتهاست. در چنین شرایطی مطرح شدن بحثهایی مبنی بر احتمال توقف خط تولید این خودرو به معنی نادیده گرفتن سرمایهگذاری انجام شده و همچنین زیر سؤال بردن این طرح بزرگ ملی است.
به این ترتیب تسریع در تعیین تکلیف قیمت تندر که زمانی به عنوان یک خودروی مردمی ارزان قیمت مطرح بود، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از این طریق حقوق خریداران این خودرو نیز محفوظ بماند.