اتومبیل

عشق ماشین

اتومبیل

عشق ماشین

از تعهدات قبلی تندر90 ایران خودرو کمتر از 1700 دستگاه باقی مانده است که تا دو هفته آینده کلیه تعهدات قبلی مربوط به پیش فروش اسفند 1385 به پایان خواهد رسید.

محمدرضا معتمد ـ معاون تندر90 ایران خودرو ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تعهدات مربوط به تندر90 مدل E0 بدون کولر در همان سه ماه نخست عملی شد و مشکلی که به وجود آمد، این بود که بیشتر تقاضا به سمت تندر90 مدل E1 و به‌ویژه مدل E2 سوق یافت.

بقیه در ادامه مطلب

از تعهدات قبلی تندر90 ایران خودرو کمتر از 1700 دستگاه باقی مانده است که تا دو هفته آینده کلیه تعهدات قبلی مربوط به پیش فروش اسفند 1385 به پایان خواهد رسید.

محمدرضا معتمد ـ معاون تندر90 ایران خودرو ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تعهدات مربوط به تندر90 مدل E0 بدون کولر در همان سه ماه نخست عملی شد و مشکلی که به وجود آمد، این بود که بیشتر تقاضا به سمت تندر90 مدل E1 و به‌ویژه مدل E2 سوق یافت.وی درباره این‌که بازارسنجی برای مدل‌های مختلف تندر90 از سوی ایران خودرو انجام شد یا شرکت رنو پارس؟ گفت: بازارسنجی اولیه توسط شرکت رنوپارس انجام شده بود.

او درباره افزایش قیمت تندر90 از سوی رنو و این‌که این مطلب مورد تاکید شرکت‌ سایپا نیز هست، توضیح داد: شرکت رنو تامین کننده قطعات CKD شرکت رنوپارس است. اگر از رنو جنسی را قبلا و به عنوان مثال با قیمتی معادل 10 یورو خرید می‌کردیم، در حال حاضر نیز به قیمت همان 10 یورو خرید می‌کنیم، ولی نرخ یورو درابتدای امضای قرارداد تندر90 حدود 700 تومان بود، ولی هم اکنون به حدود 1300 تومان رسیده است؛ بنابراین رنو قیمت قطعات ارسالی‌اش را افزایش نداده است.

معتمد در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت افزایش قیمت تندر90 جدای از نسبت نرخ برابری یورو به ریال مربوط به قطعه‌سازان داخلی بوده است؟ گفت: همین طور است. یک سری قطعات از سوی 50 قطعه‌ساز ایرانی به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ دستمزد، مواد اولیه، هزینه‌های سربار و کارگری افزایش یافته که تاثیر آن نیز در افزایش قیمت تندر90 زیاد بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که با وجود افزایش قیمت داخلی وعدم افزایش قطعات خارجی آیا اگر تمام قطعات به صورت CKD از فرانسه وارد می‌شد، خودرو ارزان‌تر تمام نمی‌شد؟ گفت: این طور نیست. اگر تمام قطعات به صورت CKD وارد و ساخت داخل وجود نداشت، به لحاظ تعرفه ورودی، خودرو ارزان‌تر تمام نمی‌شد.

او خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هر چه ساخت داخل یک خودرو بالاتر می‌رود، تعرفه ورودی نیز کاهش می‌یابد. البته در اینجا تنها تعرفه دلیل نیست، بلکه قیمتی که از سوی رنو اعلام شده، قیمت کارخانه‌یی است و قطعات نیز از رومانی وارد کشور می‌شوند. همچنین باید قیمت‌های مربوط به سوخت، بسته‌بندی و امثال آن را در کنار آن لحاظ کرد.

معاون تندر90 ایران خودرو تاکید کرد: اگر تمام قطعات به صورت CKD وارد شود، باید برای آنها تعرفه 65درصدی پرداخت شود، در حالی که وقتی ساخت داخل خودرو به بالای 70 درصد برسد، این تعرفه چیزی معادل 25 درصد می‌شود.

وی درباره این‌که آیا حذف شرکتی مثل رنوپارس به کم شدن مشکلات مربوط به تندر90 کمک می‌کند؟ توضیح داد: این تنها یک ایده است و باید زوایای متعدد آن مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از بررسی‌های گروه کارشناسی به این جمع‌بندی رسید که آیا حذف رنو پارس می‌تواند به کاهش مشکلات کمک کند یا نه؟

گفتنی است، شرکت ایران خودرو در ابتدا برنامه‌ تولید حدود 80 هزار دستگاه تندر90 را ارائه و پس از آن امسال برنامه خود را به نصف کاهش داد.

معتمد در این باره و در پاسخ به‌این که آیا تیراژ 40 هزار دستگاه دارای صرفه اقتصادی برای تولید چنین خودرویی است؟ گفت: امیدواریم امسال به تولیدی بیش از 40 هزار دستگاه تندر90 برسیم، ولی به طور قطع چنین تیراژ تولیدی ما را به اهداف پیش‌بینی شده در خصوص صرفه اقتصادی تولید نخواهد رساند.

وی افزود: ولی باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد که با توجه به این‌که در سال گذشته چقدر از تعهدات عقب بودیم و با توجه به شرایط امسال، باید چقدر تولید کنیم که صرفه اقتصادی تولید فراهم شود.

او همچنین درباره شرایط ورود قطعات CKD به داخل نیز توضیح داد: ورود قطعات CKD حدود چهار هفته است که از طرف رنوپارس به مشکل برخورده و تمام کاهش تولید تندر90 ایران خودرو نیز به همین دلیل بوده است. علت مشکل فوق نیز ناهماهنگی قطعات ارسالی از سوی رنو بوده است.

منبع: http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1237837

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد